Iyengarjooga

Iyengarjooga on voimakas ja monipuolinen harjoitus. Ohjauksessa korostuu hidas ja turvallinen tekeminen ja tarkka kehon linjaaminen aktivointien kautta. Harjoitus ei edellytä liikunnallista taustaa. Harjoituksessa tehdään erilaisia asentoja variaatioineen luonnollisen hengityksen kanssa. Tarkkaan ohjeistetulla tunnilla on helppo keskittyä omaan harjoitukseen ja antaa mielen asettua. Iyengarjoogatunneilla on usein jokin teema ja harkittu asanajärjestys, joka tuo harjoitukseen jatkuvasti uusia oivalluksia ja syvällisyyttä.

Apuvälineet tukevat vaivattoman asanaharjoituksen rakentamista ja mielen vakauttamista asanassa. Ne edistävät laajentumista ja pidentymistä, ja toisaalta rentoutumista. Toisaalta apuvälineiden kanssa tietyt toiminnat tarkentuvat, ja tietyistä asennoista tulee niiden avulla vaivattomampia. Lisäksi apuvälineiden ansiosta asanassa vietettyä aikaa voidaan huomattavasti pidentää, mikä tietysti lisää asanoiden hyödyllisiä ja tervehdyttäviä vaikutuksia. Apuvälineiden käytön kehittelyssä on alusta alkaen ollut läsnä kysymys kivusta, vaivoista ja sairauksista. Niitä voikin kutsua kehon ja mielen kouluttamisvälineiksi. Iyengar on ollut itse esimerkki joogaharjoituksen eheyttävästä voimasta. Hän kuoli hieman alle 96-vuotiaana vuonna 2014.

Harjoitukset tehdään paljain jaloin luistamattomalla joogamatolla. Joitakin joogavälineitä käytetään apuna. Iyengarjooga lisää voimaa, liikkuvuutta ja kestävyyttä sekä kokonaisvaltaista kehotietoisuutta ja itsetuntemusta. Jooga sopii kaikille ikään, sukupuoleen, kuntoon, jäykkyyteen ja elämäntilanteeseen katsomatta. Mikäli olet raskaana, kerro siitä heti opettajallesi. Harjoitusta muokataan oppilaan kykyjen, haasteiden ja tarpeiden mukaan. Iyengarjoogaan sisältyvä pedagogiikka on hyvin järjestelmällistä ja opettajan antamat ohjeet tarkkoja.

Jokaisella iyengarjoogan opettajalla on takanaan ainakin pitkä perustason koulutus, joka on huomattavan systemaattinen ja pitkä. Koulutusta on myös mahdollista jatkaa portaittain eteenpäin. Opettajakoulutus sisältää erittäin vankan oman harjoituksen syventämisen lisäksi pedagogiikan, anatomian, fysiologian ja joogafilosofian opiskelua. Lisäksi opettajakokelaiden tulee seurata pätevän opettajan työskentelyä ja toimia avustavana opettajana 100 tuntia koulutuksen aikana.